Kan et mobilspill lære barn og unge å ringe nødetatene?

Stavanger-baserte Sklls er et banebrytende oppstartsselskap innen konversasjonsbasert KI. Sklls har utviklet den KI-baserte løsningen, HiSklls - for trening på kritiske samtaler for nødoperatører og beredskapsansvarlige. Brukerne trener på nødsamtaler ved å snakke med virtuelle innringere. Disse simulerte innringerne spiller en rolle i et scenario som kan omhandle alt fra hjertestans og selvmordsforsøk til pårørendesamtaler og bombetrusler.

Sklls var en av de første aktørene innenfor samtalebasert KI til å ta i bruk store språkmodeller som ChatGPT, og har etter hvert omfavnet generativ KI som en kjerneteknologi i alt de gjør. Ved hjelp av en innovativ tilnærming har selskapet klart å kapre kunder innen nødsektoren og private beredskapsorganisasjoner i både inn- og utland.

I dag benyttes HiSklls av nødetatene innen medisinsk beredskap, brannvesenet og olje- og gassindustrien i hele Norden, Storbritannia, EU og USA. Denne brede anvendelsen viser simulatorens evne til å forbedre reaksjonsevnen og beslutningstakingen i noen av de mest utfordrende og tidssensitive situasjonene nødetatene står overfor.

Webstep + Sklls = SANT

I mars 2024 lanserte Sklls sitt nyeste prosjekt, CallerSim. Håkon Hapnes Strand, CTO i Sklls og tidligere konsulent hos Webstep i Stavanger, diskuterte behovet for UX-ressurser med Arne fra Webstepkontoret i Stavanger. Kort tid etter var Janne og Michelle i gang med å bidra til dette spennende prosjektet.

Prosjektet CallerSim er et samarbeidsprosjekt mellom Sklls, Helse Vest, Norsk Førstehjelpsråd, Røde Kors og Trygg Trafikk, hvor rollene i samtalen skal snus opp ned. Brukeren er nå vanlige ungdommer, og KI-en spiller rollen som AMK-operatør. Formålet er at barn og unge skal bli flinkere til å ringe nødtelefon, som er en uttalt problemstilling i helse-Norge.

Da Janne og Michelle fikk i oppdrag å designe løsningen, ble de utfordret på å tenke generativ KI og prompting som en tilnærming i alt de gjorde.

Bildegeneratorer som Midjourney ble brukt til illustrasjoner og grafikk mens språkmodeller hjalp til med innhold og brainstorming. På denne måten kunne designerne frigjøre mer tid til å jobbe med innsiktsarbeid og konseptutvikling. Resultatet ble et komplett design til en mobilapp levert på kort tid som gjorde at Sklls kunne holde seg innenfor budsjettbegrensinger uten å ofre kvalitet.

Mobilspillet
CallerSim

Å ringe medisinsk nødtelefon kan være avgjørende for liv og helse når noen plutselig blir alvorlig syk eller skadet. Likevel viser en Norstat-undersøkelse fra 2020 at en tredjedel av Norges befolkning nøler med å kontakte 113 i akutte situasjoner. Dette viser et klart behov for forbedring, noe som igjen kan bidra til å redde flere liv og redusere risikoen for alvorlige senskader.

- Vi tror at flere liv kan reddes hvis folk får økt selvtillit til å ringe 113 uten å nøle. Rask tilgang til profesjonell hjelp kan være avgjørende, og samtidig får innringere viktig veiledning i å utføre livreddende førstehjelp, sier Håkon.

Dette innovative spillet er designet for å gi barn og unge en trygg plattform der de kan øve på å håndtere nødsituasjoner og kommunisere effektivt med nødetatene. I en sikker, virtuell setting ringer de og kommuniserer muntlig med en ai-generert nødsentral og blir på den måten forberedt på hvilke spørsmål de kan få og hva som er forventet av svar. Tryggheten dette skaper kan være avgjørende i en virkelig nødsituasjon.

Møt Webstep-konsulentene
i prosjektet

Siden mars 2023 har Janne Norheim, UX-designer fra Webstep Stavanger, spilt en sentral rolle i utviklingen av CallerSim. Med sin dype engasjement for å skape brukeropplevelser som har en varig, positiv innvirkning, har Janne både ledet og formet UX-arbeidet i prosjektet.

Som UX Designer og UX Lead har Janne planlagt og ledet flere workshops med målgruppen, der hun har samlet viktig innsikt om brukernes handlingsmønstre og behov i nødsituasjoner. En av de unike tilnærmingene i hennes arbeid har vært å inkludere ungdommer direkte i designprosessen, slik at de selv har fått mulighet til å forme og planlegge spillet.

Et av Jannes mest betydningsfulle bidrag til CallerSim-prosjektet har vært hennes innovative bruk av KI-teknologi for å generere alle de visuelle elementene som brukes i spillet. Ved å bruke AI til å fremstille bilder som visualiserer ulike nødsituasjoner, har hun ikke bare effektivisert designprosessen, men også hevet den visuelle kvaliteten på spillet, noe som gir en mer realistisk og engasjerende opplevelse for brukerne.

Ux-designer Michelle Osnes startet i CallerSim prosjektet sammen med Janne i mars 2024. Michelle har god erfaring med designprosessen fra A-Å. Michelle har vært ansatt i Webstep siden juli 2021. Sammen med Janne har de to vært ansvarlig for designet av spillet og gjennomført omfattende testing av prototypen før den ble overlevert til Sklls for videre utvikling.

Michelle har sammen med Janne også gjennomført dybdeintervjuer med eksperter innen akuttmedisin, inkludert både forskere og operasjonelt personell, for å sikre at designet av CallerSim er både relevant og robust.

Eksempel på ulykkesscenario. Illustrasjonene er generert av Midjourney.

Eksempel på ulykkesscenario. Illustrasjonene er generert av Midjourney.

Eksempel på ulykkesscenario. Illustrasjonene er generert av Midjourney.

Eksempel på ulykkesscenario. Illustrasjonene er generert av Midjourney.

Eksempel på ulykkesscenario. Illustrasjonene er generert av Midjourney.

Eksempel på ulykkesscenario. Illustrasjonene er generert av Midjourney.

Eksempel på ulykkesscenario. Illustrasjonene er generert av Midjourney.

Eksempel på ulykkesscenario. Illustrasjonene er generert av Midjourney.

Eksempel på ulykkesscenario. Illustrasjonene er generert av Midjourney.

Eksempel på ulykkesscenario. Illustrasjonene er generert av Midjourney.

Eksempel på ulykkesscenario. Illustrasjonene er generert av Midjourney.

Eksempel på ulykkesscenario. Illustrasjonene er generert av Midjourney.

Utforskning av AI-verktøy
i spillutvikling

Webstep har spilt en sentral rolle i utviklingen av mobilspillet CallerSim. Spillet er i stor grad basert på «prompter», der alt fra lyd og illustrasjoner til den taleroboten brukeren kommuniserer med, er utviklet ved hjelp av KI.

- Vi ble av Sklls utfordret til å tenke generativ KI og prompting som en tilnærming i alt vi gjorde. Noen steder fikk vi god hjelp og andre steder så vi at vi måtte løse det på gamlemåten for å kunne levere en god jobb. Vi prøvde for eksempel å få hjelp av AI til å lage et spilldesign, men endte opp med å gjøre den jobben manuelt, forteller Janne.

Bruk av Midjourney til ikoner og illustrasjoner

Selv om KI ikke fungerte optimalt for selve spilldesignet, fant de stor nytte i å bruke Midjourney til å lage enkle ikoner og elementer til bruk i spillet. MidJourney er et KI-verktøy som skaper høykvalitetsbilder basert på tekstbeskrivelser. Denne løsningen viste seg også å være svært verdifull når de skulle lage illustrasjoner til de ulike scenarioene som blir presentert i spillet.

- Det må likevel nevnes at prosessen med å generere illustrasjonene tok lengre tid enn vi hadde forventet. Vi måtte lage flere bilder som skulle henge sammen som en tegneserie, noe som krevde en del iterasjoner. Til tross for dette, var tiden vi brukte fortsatt betydelig kortere enn det en illustratør ville ha brukt, og til en brøkdel av prisen, sier Janne.

ChatGPT som støtteverktøy

- I tillegg til Midjourney, eksperimenterte vi også med ChatGPT for å få innspill til tidplaner og øvelser vi kunne gjennomføre på workshop. Selv om det fungerte til en viss grad, opplevde vi at det ikke alltid traff blink. Derimot fant vi stor nytte i å bruke ChatGPT til å forbedre og korte ned tekster til appen. Igjen måtte vi være bevisste på å kvalitetssikre det som ble levert, og vi erfarte at det fortsatt er viktig å kunne tenke selv, forteller Michelle.

Fremtidsperspektiver

Generativ KI har gjennomgått betydelige fremskritt de siste to årene, noe som gir optimisme med tanke på fremtidig bruk av disse verktøyene. Basert på utviklingen vi har sett, er det grunn til å forvente at KI-teknologiens presisjon og anvendelighet vil fortsette å forbedres i raskt tempo. Dette kan potensielt føre til mer effektive og nøyaktige arbeidsprosesser innen ulike bransjer, inkludert våre prosjekter i Webstep.

- Det er imidlertid viktig å reflektere over hvilke oppgaver vi ønsker å bruke KI til, og i hvilken grad vi kan stole på teknologien i ulike kontekster, sier Janne.

Workshop og Innsiktsarbeid: Veien til brukervennlig design i CallerSim

En stor del av Webstep`s bidrag i prosjektet har vært fokusert på UX/UI-design, hvor Michelle og Janne har spilt en nøkkelrolle. De har planlagt og gjennomført flere workshops med målgruppen for å sikre at designet treffer brukernes behov. Gjennom intervjuer med ressurspersoner i samarbeidsgruppen har de kartlagt verdifulle innspill, som de nøye har sortert og analysert for å oppnå en dypere forståelse av brukernes ønsker og utfordringer.

- Vi kjørte flere workshop. På en av dem fikk vi unge ringe inn til AMK og bruke video-løsningen deres. Dette ga oss en del aha-opplevelser og vi skjønte at vi også måtte ha med oss den biten i spillet, forteller Janne.

Film fra Workshop arrangert av Janne og Michelle.

Film fra Workshop arrangert av Janne og Michelle.

Det ble også arrangert flere workshops hvor ungdommene fikk være med på å lage visuelle forslag på hvordan appen skulle fungere og se ut. Her kom deltagerne frem til flere konkrete tanker og ideer som gikk direkte inn i løsningsforslaget

- Innsiktsarbeidet vårt avslørte også at en overraskende stor andel av de unge ikke er klar over at det er gratis å ringe nødetatene, forteller Janne.

Brukerorientert design og kontinuerlig forbedring

Med denne innsikten i bakhånd har Janne og Michelle arbeidet grundig med å utvikle en intuitiv brukerflyt og et visuelt uttrykk som resonnerer godt med målgruppen. Resultatet av dette arbeidet ble en prototype som har blitt testet grundig i flere omganger med faktiske brukere. Disse brukertestene har vært avgjørende for å finjustere løsningen, slik at den både er funksjonell og brukervennlig, og gir en optimal opplevelse for sluttbrukerne.

Janne og Michelle på workshop i oppdrag for Sklls.

Janne og Michelle på workshop i oppdrag for Sklls.

Websteps innsiktsarbeid har vært grunnleggende for å sikre at vi skaper en løsning som virkelig møter behovene til målgruppen. Ved å integrere brukernes tilbakemeldinger allerede i en tidlig fase, har vi kunnet justere og forbedre både brukerflyt og det visuelle uttrykket, noe som sikrer at sluttproduktet ikke bare fungerer godt, men også engasjerer brukerne på en meningsfull måte.

Vi gleder oss til å følge Callersim på veien videre og ser frem til å støtte dem i deres viktige arbeid med å redde enda flere liv.

Har du lyst på mer informasjon om dette eller andre tjenester fra Webstep?
Ta gjerne kontakt med en av våre rådgivere i Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger, Kristiansand eller Haugesund.