Dyktige folk.
Med fantastisk maskineri.
Mennesker og maskiner
- i perfekt samhandling
I 1860 åpnet Andersen Mekaniske Verksted (AMV) dørene mot verden for første gang. Siden den gang har selskapet utviklet seg til en ledende global aktør som stadig vokser og utvider sin virksomhet.
“Building the most innovative machines, suited our clients requirements, has always been the main goal of our company”
Dette har vært mulig takket være svært dyktige mennesker i selskapet. De legger lidenskap og ekspertise inn i utvikling og produksjonen av avansert teknologi og tunge maskiner. Resultatet er at AMV aktivt skaper morgendagens løsninger for kundene sine.
Topp kvalitet og stadig nyskapning er øverste prioritet.
Gjennom fem generasjoner har AMV smeltet sammen tradisjonelt håndverk med innovasjon. De tilbyr stolt markedets fremste ingeniørtjenester, produksjon, testing, installasjon og tungt maskineri. Tunnellbygging og infrastruktur? Da er de der, klar til å levere, og som regel over forventning.
AMV-fabrikken, i hjertet av Flekkefjord, er navet i produksjonen. Der sørger de for at hvert eneste produkt møter strenge kvalitetsstandarder hele veien fra skisser til marked.
Jakten på harde data
i sanntid
Fra starten av 2023 arbeidet AMV med en konkret kundeutfordring:
Hva om kundene våre kunne hente ut sanntidsdata fra de ulike maskinene våre, uansett hvor maskinene er og hva de gjør? Som å kunne motta data om hydraulisk trykk, fra målinger under drilling (MWD), injeksjonsdata, sementinnhold, mengder, temperaturer? Kort sagt få informasjon i sanntid om alt som det er viktig å vite?
Dermed var første steg tatt og en løsning i praksis på vei. I AMV er det kort vei mellom problem og løsning, mellom utfordring og nytteverdi. Og det ligger verdi i å oppdage kritiske situasjoner før de oppstår, få ned en temperatur før det koker over eller senke et trykk før noe dyrt ryker.
Resultatet skulle være en plattform som kan overvåke sanntidsdata fra ulike typer kjøretøy og utstyr brukt i tunnelkonstruksjon og andre bruksområder for kundene.
Ideen om AMVConnect var født og siden februar 2023 har våre to seniorkonsulenter, Benny og Sander, jobbet med å utvikle denne innovative løsningen - sammen med andre dyktige ansatte i AMV.
Benny Hjertaas
Benny begynte i Webstep våren 2013, og er utdannet Master of Interactive Multi media og har flere års erfaring og domenekunnskap i bransjer som olje og oljeservice, finans og mobile tjenester.
Han har lang erfaring og innenfor olje og oljeservice har han deltatt i flere prosjekter for å lage kommersielle produkter. På mobilteknologi og -tjenester har han bak seg store implementeringsløp.
Benny er…
- En entusiastisk og faglig oppdatert seniorkonsulent som alltid er tidlig ute med å utforske, prøve ut og evaluere nye verktøy og metoder.
- Pragmatisk på teknologivalg og jobber på en effektiv og målrettet måte.
- Eksperimenterer effektivt på veien mot nye løsninger og tilpasser seg raskt der det trengs
og han er opptatt av at kundene får optimale løsninger
… en perfekt match for AMV.
Sander Struijk
Sander startet i Webstep sommeren 2021. Han har bachelorgrad i spillprogramering fra Høgskolen i Gjøvik og mange års erfaring som konsulent og medlem i produktteam, med utvikling på Microsoft- og .Net-plattformen, både front- og backend, med preferanse for backend hvis du utfordrer ham på det.
Han har lang erfaring med utvikling av APIer, GraphQL og .Net Core. I tillegg har han arkitekt- og tech lead-erfaring, og kombinerer mye og gjerne disse rollene med hans-on systemutvkling.
Sander er…
- Kjent for strukturert tilnærming og trives særlig godt i smidige team.
- Opptatt av å utvikle robuste og innovative løsninger i produktteam.
- Generøs, glad, sosial, og utadvendt - og lyser opp ethvert arbeidsmiljø.
- Går gjerne en mil og to ekstra for kolleger i nye utfordringer, og skaper et positivt og dynamisk arbeidsmiljø der samarbeid og kreativitet trives.
AMV Dream team med Kenneth Blix
Kenneth er Software Developer hos AMV på sjette året, og har arbeidet sammen med Benny og Sander på veien mot AMV Connect. Kenneth hadde en kollega som hadde fine ting å si om Webstep, og dermed var utviklingsteamet på plass.
– AMV Connect er en etterspurt tjeneste. Egne data, live, betyr mulighet for å ta kritiske beslutninger i tide. For maskinoperatørene, geologene og prosjektingeniørene, er tilgang til sanntidsdata kritisk. Samarbeidet mellom dem foregår ofte i tunneller de er flere kilometer unna hverandre. Det betyr store kommunikasjonsutfordringer, forklarer han.
AMV var på jakt etter å forbedre produktet sitt på allerede eksisterende maskiner, gjennom brukervennlige og lett forståelige grensesnitt og visninger. Det har de fått til.
– Lett forståelige og tilgjengelige data betyr effektiv håndtering av utfordringer underveis i arbeidet, enten det er uventede hendelser som oppstår med maskineriet - eller problemer som oppstår i fjellmassen rundt selve arbeidsprosessen. Tilrettelegging for kontinuerlig dialog og kommunikasjon mellom operatørene, betyr en tryggere arbeidsplass, men også muligheten for å utføre jobben mer effektivt. AMV Connect løser alt dette, forklarer Kenneth, og har ett innspill til - etter praten vår:
– Håper det ikke er seint ut med å komme med det, men dette er faktisk det viktigste: Benny og Sander! En ide uten næring og omsorg er fortsatt bare fine ord slengt over bordet en lørdagskveld. Gjennom Sander og Benny har ideen blomstret! Jeg er takknemlig for nye vennskap og mektig imponert over hva dere har fått til! “Without The Jedi, There Can Be No Balance In The Force.” , avslutter Kenneth.
AMV Connected - SaaS for sanntids maskindata
- AMVConnected er en nettbasert plattform som gir AMV-kunder muligheten til å overvåke sanntidsdata fra ulike typer kjøretøy og utstyr brukt i tunnelkonstruksjon og andre applikasjoner
- Plattformen støtter flere kjøretøykategorier og utstyr, inkludert underjordisk boring, grouting-systemer og mer
- IoT-teknologi og Azure IoT Hub gir AMVConnected brukerne sanntidsinnsikt i viktige parametere som hydraulisk trykk, sementoppskrifter, mengder, trykk og mer
Brukerne kan tilpasse varsler og meldinger og systemet varsler i situasjoner der problemer eller avvik krever ekstra oppmerksomhet eller aksjon.
Oppgavebehandlig og planlegging
Azure DevOps har vært sentralt for oppgavebehandling og planlegging gjennom hele utviklingsprosessen. Dette inkluderer funksjoner som oppgavestyring, versjonskontroll, kontinuerlig integrasjon og levering (CI/CD), samt samarbeidsverktøy for teamet.
– Azure DevOps har gitt oss en sentralisert plattform for å organisere, spore og administrere arbeidsoppgavene våre på en effektiv måte innad i teamet, forklarer Benny.
Kodet infrastruktur
For å sikre at den kodede infrastrukturen er konfigurert og driftet på riktig måte, har prosjektet tatt i bruk Pulumi for Infrastructure as Code (IaC). Dette innebærer at infrastrukturen, som for eksempel skyressurser, nettverkskonfigurasjoner og databaser, blir definert og administrert ved hjelp av kode.
– Ved å bruke Pulumi har Sander og Benny hatt muligheten til å behandle infrastruktur som programvare. Da kan de versjonskontrollere, teste og distribuere infrastrukturendringer på en pålitelig måte, forklarer Kenneth.
Automatisert bygge- og distribusjonsprosess
Pipelines automatiserte bygge- og distribusjonsprosessen av endringer i infrastrukturen. Dette inkluderer trinn som kompilering av kode, kjøring av tester, pakking av artefakter og distribusjon av disse artefaktene til produksjonsmiljøet.
– Ved å bruke Pipelines på denne måten har vi kunnet oppnå kontinuerlig levering av kodeendringer og infrastrukturendringer. Dette sikrer rask og pålitelig levering av ny funksjonalitet til AMV-kundene, sier Sander.
Samlet sett har Sander og Benny satt sammen et robust sett med verktøy og teknologier for å utvikle og drifte denne løsningen på en effektiv og pålitelig måte, samtidig som de har nådd målene som ble satt med hensyn til produktkvalitet, leveringstid og skalerbarhet.
AMV Connected - en sikker, skalerbar og tilpasningsdyktig plattform
- Plattformen hjelper AMV-kunder med å optimalisere ytelse og forbedre prosjektresultater.
- En nyttig feature med plattformen er at den også gir tilpassede varsler og meldinger, og er tilgjengelig fra enhver webaktivert enhet.
- Plattformen gir brukerne muligheten til å overvåke fremdriften i byggeprosjektene sine, noe som gjør det enklere å optimalisere arbeidsflyten og redusere nedetid, og ikke minst; gir mulighet for å ta gode, informerte beslutninger.
Har du lyst på mer informasjon om dette eller andre tjenester fra Webstep?
Ta gjerne kontakt med en av våre rådgivere i Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger, Kristiansand eller Haugesund.