Energibransjen digitaliserer
og standardiserer

Energibransjen har lenge hatt gode marginer. Disse er under press. Behovet for økt effektivitet, nye arbeidsmåter og prosjektleveranser på kortere tid, settes høyt. Dette kombineres nå med økt innsats for bærekraft og grønt skifte.


Gjennom DISC-samarbeidet (Digitalization, Industrialization, Standardization og Collaboration) har storaktørene Equinor, Aker BP, Aibel og Aker Solutions samlet seg om felles utfordringer. Standardiseringsorganisasjonen POSC Caesar Association (PCA) står sentralt i arbeidet - med Webstep som digitaliseringspartner.

Standardisering er en kritisk suksessfaktor for effektiv digitalisering. Det fjerner tidkrevende hindringer, setter fart på prosesser og bidrar til at man kan komme lengre på kortere tid og til lavere kost. Det jaktes høyere produktivitet. Men det er mer. Standardisering er også nøkkelen til både innovasjon - og bærekraft.

Her får du en spennende historie om ekte digitalisering i en bransje der tid er kritisk, nedetid koster skjorta og kompleksiteten er enorm.

Webstep-team inn i
DISC-samarbeidet

Da Johan Sverdrup ble bygget, det tredje største norske oljefeltet, dokumenterte kontraktørene anlegget gjennom 700.000 dokumenter. Et enormt omfang.

Når behovene for endring oppstår i tiden løp, hvordan skal dokumentasjonen oppdateres? Når en kompressor i dette anlegget ryker, og kanskje er beskrevet i flere hundre forskjellige dokumenter, hva da?

Gjennom DISC-samarbeidet fremmes utvikling og implementering av standarder for interoperabilitet innen data og programvare i olje- og gassindustrien. Det skjer gjennom å skape en felles plattform der aktører i industrien kan dele og bruke data på en effektiv måte via åpne spesifikasjoner.

I sin tur bidrar dette til å redusere kompleksiteten i datautveksling, samarbeid forbedres på tvers av selskaper og effektiviteten øker i prosjekter og operasjoner for alle parter. Samarbeidet mellom DISC-partnerne har skapt nye forutsetninger for å løse store utfordringer og fjerne de enorme mengdene ulike dokumenttyper som florerer i bransjen i dag.

Her handler det om vinn - vinn.

Etter en overbevisende løsning av DISC-oppgave på et Show-and-tell-arrangement desember 2023, ble Webstep hentet inn for å bistå i arbeidet.  Høsten 2024 er vi et langt steg videre.

DISC, PCA og Webstep: Full fart for standardisering og digitalisering

Et innovativt og dynamisk team fra Webstep lager nå tre PCA-biblioteker som skal gjøre det enklere for DISC-partnerne å bruke standardene.

Gjennom arbeid med kunnskapsgrafer synliggjøres enheter og relasjoner mellom dem i store anlegg. Dette åpner muligheten for å kunne navigere presist, raskt og effektivt i komplekse datasett.

Med gode referansedata og standardiserte datamodeller kan vi utvikle presise digitale representasjoner av anleggene. Disse modellene inkluderer typisk topologien til anlegget som videre kan berikes med tilleggsinformasjon som operasjonelle krav og produktspesifikasjoner. Etter hvert som mengden av slik strukturert data vokser, blir mulighetene nesten uendelige, forklarer Bård Henning Tvedt i Websteps utviklerteam.

Når dette arbeidet er landet, kan vedlikehold, forvaltning, utskiftning og videreutvikling lene seg på sikker kunnskap om objekter og sammenhengene mellom dem.

– Den underliggende datamodellen kan for eksempel støtte en anbudsprosess i etterkant av en hendelse der utstyr må skiftes ut, forklarte Bård Henning Tvedt i inngangen til årets Show and Tell-demo.

Der ble fokuset satt på hvordan store kostnader kan spares og inntekter økes gjennom digitalisering og effektiv kontroll over data.

Websteps evne til å samarbeide, tenke nytt og utfordre gamle løsninger, gir oss et konkurransefortrinn.
Lars Berthinussen, Managing Director POSC Caesar Association (PCA)

The broken pump - Show and Tell for energibransjen

Bård Henning Tvedt og Arne Måge kom til høstens DISC Show and Tell-arrangement i Stavanger med eksempel-caset “The broken pump”.

Hensikten var å vise hvordan kontroll og sammenhenger i data er selve grunnlaget for veien ut av kompleksitet i dokumentasjon, og dermed en avgjørende kilde til spart tid og kost. 

Caset “The broken pump” viste hvordan standardisering og digitalisering, høy datakvalitet og gode prosesser gir bedre og raskere beslutninger og bedre tiltak.

En lang historie kort, her er det fiktive caset:

Alarmen går offshore og feilen blir funnet: En pumpe har røket og må erstattes. Dokumentasjonsutfordringen er enorm. Hvordan vet vi at dokumentasjonen av anlegget er oppdatert? Hvordan finner vi riktig pumpe på kortest mulig tid?  Løsningen ligger i ekte digitalisering og bruk av kunnskapsgrafer. La oss se på hvordan dette kan virke når et system er innført.

Med data om alle relevante objekter og sammenhenger på plass åpner det seg store muligheter for oversikt og innsikt. Effektiv funksjonalitet for å filtrere og vurdere i store datamengder forenkler situasjonen vesentlig.  Vi fulgte fra alarmen gikk til valget av ny pumpe var foretatt.

Her er trinnene teamet tok oss gjennom fra 200 pumper ble avdekket til et lite utvalg pumper svarte til kravene og riktig pumpe kunne velges ut:

Hente relevante data: Informasjon over alle tilgjengelige pumper ble hentet fra EqHub (Offshore Norge).

Validering: Pumpene ble validert mot PCAs pumpedefinisjoner. De pumpene som ikke hadde tilstrekkelig informasjon om nøkkelegenskaper eller tilkoblinger ble filtrert bort.

Verifisering av relevante sikkerhetskriterier: Pumpen er plassert i en sikkerhetssone. Dette betyr at sonen stiller visse krav til utstyret og at erstatningspumpen også må dekke disse kravene. Pumpene som ikke møtte sikkerhetskriteriene ble filtrert bort.

Verifisering av funksjonalitet:  Det er naturlig nok også krav til pumpens effekt, som hvilken maksimum operasjonell strømningshastighet den enkelte pumpe kan levere. Igjen ble pumper som ikke møtte de funksjonelle kriteriene fjernet.

Klart for beslutning: Etter trinnvis validering og filtrering står man igjen med et mindre sett av pumper, som alle oppfyller de ulike kriteriene. Da har man et godt utgangspunkt for å kontakte leverandører med forespørsler om leveringstid, pris med mer.

Som et siste ledd i prosessen forutsatte teamet at en ny pumpe ble installert. Som en del av installasjonen leverte leverandøren en strukturert beskrivelse av den nye pumpen. Denne informasjonen kan inkluderes i den digitale anleggsmodellen. Dermed blir dokumentasjonen av anlegget oppdatert fortløpende og borte er behovet for å oppdatere massevis av dokumenter.

What's in it for you?

La oss kikke på forretningsverdien i standardisering og digitalisering. Korrekt informasjon gir grunnlag for riktige beslutninger, standardisering legger grunnlag for digitalisering.

Full oversikt gir unik innsikt
I dag er utstyr beskrevet i et stort antall dokumenter. Arbeidet med kunnskapsgrafer gir kontroll over informasjon. Det betyr kort vei til gode beslutninger når utstyr skal forvaltes, vedlikeholdes, repareres eller skiftes ut. Innkjøp- og anskaffelsesprosesser kan forbedres og forenkles.

Tid er penger.
Når noe går galt gjelder det å komme raskest mulig tilbake til normalsituasjonen. Rask gjenfinning av riktig og tilgjengelig utstyr  betyr kort vei til normal drift og inntjening.

Kompleksitet må håndteres raskt
Rask tilgang til riktig informasjon er alfa og omega. I skogen av dokumentasjon, sammenhenger, formater og kilder: Hvor lang tid brukes på å finne funksjonelle krav i dag? Timer? Dager? Hvor lang tid for å finne produkter som oppfyller disse kravene nå? Dager? Uker? Kompleksitet, uten oversikt og kontroll, koster.

God datakvalitet gir bedre beslutninger
Data i et strukturert format der informasjon holdes fortløpende oppdatert, åpner for maskinvalidering, rask oversikt og eventyrlig mye kortere vei til gode beslutninger.

Presisjon skaper nye muligheter
Det er ikke nødvendig å skyte spurv med kanon. Eksempel-caset viste også at kontroll over data ga mulighet for å nedskalere kapasitetene til utstyret som skulle skiftes ut. En positiv tilleggseffekt.

Løsningen kan være nærmere enn du tror
Det er ikke alltid nødvendig å kjøpe nytt. Noen ganger er utstyr tilgjengelig fra lager. Systemet kan utformes slik at lagervare tas med i datagrunnlaget

Løsningen demonstrert i Show and Tell-caset er utvikles som POC (Proof of consept) programvare. Webstep er klar for å ta den til neste steg.

Takk til show and tell-teamet!

Visjonen for DISC er å oppnå en sømløs, standardisert, sikker og verifisert dataflyt i energibransjen. Vårt bidrag til de to siste Show and Tell-arrangementene har vært å vise forretningsverdi i å digitalisere på toppen av standardisering.

Webstep-teamet samarbeider lett, tilpasser seg raskt og finner alltid konstruktive løsninger.
Lars Berthinussen, Managing Director POSC Caesar Association (PCA)

Bård Henning Tvedt (midten) har ledet idéutviklingsarbeidet vårt inn mot årets Show and Tell. Martin Tofteberg Ulvesæter (venstre) og Arne Måge har vært tettest på. Thora Mothes, Arisa Seljestokken, Martin Gleditsch, Tore MacKay og Sindre Kjær har også levert viktige bidrag til årets event.

Fredrik Valde Anthonisen har ledet Webstep-teamet i PCA fra starten. Et halvår inn i engasjementet gikk han i tillegg inn i rollen som Acting CTO i PCA, fra juni 2024.

Show and Tell-bidragsyterne våre de to siste årene viser dyktige fagfolk i godt teamarbeid. Utviklere, teamledere, agile coacher og eksperter på brukervennlighet har levert sammen.

Nese for kundens forretningsutvikling, effektivisering og god systemstøtte er velutviklet. Uten deres samlede innsats kunne vi ikke ha gjort dette!

En viktig fordel for oss er at vi kan sette team av skarpe folk på krevende og sammensatte oppgaver. Da kan vi lage proof-of-concept-demoer, som den vi viste, uten å måtte ta hensyn til et ferdig produkt.

Webstep rekrutterer dyktige og erfarne folk, med stor kapasitet og leveranseevne, ikke minst i team. Intern kunnskapsdeling og læring er viktig for oss. Show and tell er en viktig mulighet til å vise og utvikle hvordan vi jobber.

For oss ligger det i blodet å forbedre, nyskape, se muligheter og realisere dem. I Multifunksjonelle team er vi produktive sammen. Ofte får vi øye på nye muligheter raskere. Og vi har kolleganettverk vi kan koble på i prosjektene våre.

Flere av årets deltakere hadde liten erfaring med kunnskapsgrafer før de ble med i dette prosjektet.

Vi bruker denne type arenaer som interne læringsarenaer. Dette sikrer at vi kan tilby rette folk med riktig kompetanse når behov avdekkes og prosjektmuligheter oppstår.

Nysgjerrig på spart tid og sparte penger med standardisering og digitalisering?

Kunnskapsgrafer åpner nye muligheter for oversikt og innsikt, spart tid, økt inntjening og sparte kostnader. Arbeidet vårt har overføringsverdi til andre områder og mange bransjer.

Ta kontakt med Jon Andreas Bygstad dersom du ønsker å høre mer eller undersøke nye muligheter.

Jon Andreas Bygstad, Direktør for Team-as-a-Service

Jon Andreas Bygstad, Direktør for Team-as-a-Service

Har du lyst på mer informasjon om dette eller andre tjenester fra Webstep?
Ta gjerne kontakt med en av våre rådgivere i Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger, Kristiansand eller Haugesund.